Polski portal futsalu

Futsal, inaczej piłka nożna pięcioosobowa albo potocznie halówka to zespołowa gra sportowa, która jest piłką nożną, ale rozgrywaną na hali. Ponieważ hale mają mniej metrów kwadratowych niż przeciętne boiska, futsal ma również mniej zawodników, bo tylko 5 po każdej stronie.

Czy futsalista musi stosować suplementy?

Futsalista jest sportowcem, który potrzebuje wsparcia, by móc się zregenerować. Nasze mięśnie po wysiłku są zmęczone i należy zadbać, by włókna mięśniowe nie rozpadły się. Suplementy diety wspomogą wysiłek i sprawią, że mniej się zmęczymy, a tkanka mięśniowa będzie chroniona. Oprócz suplementów trzeba zadbać także o prawidłowe odżywianie, które w naturalny sposób sprawi, że będziemy silniejsi i szybsi.

Jakie suplementy powinien stosować futsalista?

Białko

Białko po treningu czy meczu jest wręcz wskazane z tego powodu, iż uzupełni niedobory składników odżywczych w naszych mięśniach. Dzięki niemu do tkanek mięśniowych docierają wszystkie niezbędne minerały i witaminy, dzięki czemu mięśnie mogą się regenerować i zwiększać swoją siłę i objętość.

Witamina D

Witamina D przede wszystkim chroni nasze kości oraz zęby. Sprawia, że wapń lepiej wchłania się w kości, dzięki czemu są one o wiele zdrowsze i mniej podatne na złamania. Bardzo dobrze też wpływa na prawidłowe funkcje mózgu oraz mięśni, co przy dużym wysiłku fizycznym jest bardzo ważne. Wspiera ona także nasz układ immunologiczny, ponieważ wzmacnia naczynia krwionośne, które dostarczają organizmowi wszystkich niezbędnych składników odżywczych. Witamina D jest także bardzo pomocna przy astmie, zmniejszając ilość ataków i poprawiając wydolność oddechową. Wpływa ona również na ilość testosteronu, co jest bardzo ważne dla zawodników, bowiem hormon ten zwiększa wydolność mięśni, poprawia koncentrację i wspiera regenerację. Dzięki tej witaminie jesteśmy też mniej narażeni na zachorowanie na problemy z układem krążenia, ponieważ chroni naczynia krwionośne i reguluje ciśnienie krwi.

Glutamina

Działa antykatabolicznie, czyli chroni mięśnie zaraz po treningu. Dzięki niej włókna mięśniowe nie rozpadają się po wysiłku fizycznym i mogą nadal się rozwijać. Zmniejsza też intensywność rozpadu białek, które przecież są niezwykle istotne, gdyż budują masę mięśniową. Pomaga zachować bardzo dobrą odporność na wirusy i bakterie. Co prawda sport ten uprawiany jest na hali, gdzie nie jesteśmy narażeni na chłód i deszcz, ale przemęczenie treningami może sprawić, że będziemy potrzebowali wsparcia naszej odporności. Jest to najważniejszy aminokwas, który pomaga mięśniom w adaptacji do wysiłku fizycznego. Ułatwia tworzenie się tzw. bilansu azotowego oraz bierze udział w syntezie białek mięśniowych. Przez to tworzy się beztłuszczowa masa mięśniowa.

HMB

Jest to krótkołańcuchowy kwas tłuszczowy, który powstaje z L-Leucyny. Jest bardzo potrzebny, zwłaszcza po długotrwałym wysiłku fizycznym, np. po meczu jako wsparcie regeneracji. To suplement w pełni bezpieczny i przede wszystkim legalny. Zmniejsza stres i degradację tkanki mięśniowej po bardzo trudnych treningach przygotowujących np. do zawodów. Hamuje procesy kataboliczne i sprawia, że nasz organizm pobiera energię wprost z tłuszczu, a nie z mięśni. Przyspiesza znacznie regenerację. Mamy więcej siły na treningach, a nasze ciało ma czas na odpoczynek.